Centrale stamgegevens in Exact Financials
Als uw organisatie wordt gekenmerkt door een administratieve omgeving waarin meerdere administraties tegelijkertijd worden bijgehouden, dan kan de gebruikmaking van centrale stamgegevens een sterke mate van efficiëntie verbetering in het beheer van uw stamgegevens betekenen.
Bij gebruikmaking van centrale stamgegevens definieert u een moederadministratie. In de moederadministratie worden de stamgegevens onderhouden (aanmaken, wijzigen en verwijderen). De administratie waarvan u de stamgegevens synchroon wil laten lopen met de moederadministratie definieert u als dochter administratie. Per stamgegeven kunt u aangeven welke data centraal worden onderhouden en welke data decentraal (per administratie) moet kunnen worden onderhouden. Zo wilt u bijvoorbeeld wel een centraal crediteurenbestand waarbij alle crediteuren een unieke code over de onderliggende administraties krijgen, maar waarvan u de contactpersoon van de leverancier per administratie wilt kunnen onderhouden (aanmaken, wijzigen en verwijderen).
De functionaliteit van centraal stamgegeven beheer is gekoppeld aan de module Exact Finance Enterprise. Gebruikmaking van centrale stamgegevens is vaak is eerste cruciale stap in het efficiënt en gestructureerd opleveren van consolidatiegegevens over diverse administraties heen. Door het beheer van met name grootboekrekeningen ‘strak’ te zetten, voorkomt u aan het eind van een rapportageperiode dat u te maken krijgt met tussentijds en met elkaar inconsistente grootboekrekeningen. Centrale stamgegevens garanderen immers een identiek stamgegeven bestand over de administraties heen.
Vanaf versie 7.20 kunt u ook valuta en koersen vanuit de moederadministratie voor de dochters definiëren.
Bron: Exact Support Blog