Corrigerende voorraadtransacties in Exact voor Productie Online
Fouten maken is menselijk. We geven wel eens te veel materiaal uit (en dat moet dan terug in de voorraad), of hebben verbruik van het verkeerde materiaal geregistreerd, of we ontvangen per ongeluk op de verkeerde werkorder, of we willen juist meer materiaal uitgeven maar de betreffende regel wordt niet meer getoond. Wat nu?
Teveel of verkeerd materiaal uitgegeven op een werkorder
De situatie is dat we dat verbruik nu op een werkorder hebben geregistreerd terwijl we het materiaal nog gewoon op de werkvloer hebben liggen. Het materiaal mag terug in de voorraad, en het teveel moet worden gecorrigeerd op de werkorder anders klopt de nacalculatie niet.
De snelste weg is om naar het werkorder scherm te gaan, tab Uitgegeven. Daar is een link Storneren. We klikken de link en komen op het scherm Retour materiaaluitgifte – Nieuw. Daar markeren we de materialen die we willen corrigeren en klikken op de knop Nieuw. Op het volgende scherm, Retour materiaaluitgifte vullen we de hoeveelheden in die geretourneerd worden, eventueel een reden, en klikken op de knop Verwerken:
Stel nu dat we materiaal hebben ingekocht op de werkorder en we willen een hoeveelheid retourneren. Het correcte proces is om eerst de bovenstaande procedure uit te voeren, en daarna via [Inkoop] Ontvangsten en retouren, Retouren aanmaken de materialen uit het magazijn naar de leverancier te retourneren.
Niet genoeg uitgegeven, maar het materiaal wordt niet meer getoond op het uitgiftescherm
Stel de geplande hoeveelheid is 4,00 meter. Die hebben we al uitgegeven, maar op de werkvloer wordt een metertje verprutst. Geen nood, we gaan de ontbrekende meter uitgeven. Helaas laat het uitgiftescherm niets meer zien, immers alle geplande materiaal is uitgegeven. Gelukkig is er dan nog de knop Ontvangen. Als we daar op klikken worden alle regels getoond die al uitgegeven zijn. We vullen de extra hoeveelheid van 1,00 meter in en klikken op de knop Verwerken:
Teveel of het verkeerde product ontvangen
We hebben 40 stuks product ontvangen. Helaas wordt daar bij de kwaliteitscontrole anders over gedacht. Drie stuks komen terug voor herstelwerk. De snelste weg is om naar het werkorder scherm te gaan, tab Ontvangen. Daar is een link Storneren. We klikken de link en komen op het scherm Retour ontvangst – Nieuw. Daar markeren we de (bij-) producten die we willen corrigeren en klikken op de knop Nieuw. Op het volgende scherm, Retour ontvangst vullen we de hoeveelheden in die geretourneerd worden, eventueel een reden, en klikken op de knop Verwerken:
Bron: Exact Support Blog